Med julen runt hörnet har matbutikerna kastat sig in i årets hårdaste priskrig.
Enligt Ulf Mazur, grundare av Matpriskollen, är detta årets mest betydelsefulla försäljningsvecka, då försäljningen ökar med hela 34 procent jämfört med en vanlig vecka.
Rabatterna är tydliga. Lidl erbjuder kaffe för 29.90 kronor för sina medlemmar som handlar för över 300 kronor – ett pris som överraskat Mazur.
"29.90 för kaffe är väldigt lågt. Jag trodde inte att de skulle gå ner under 30 kronor," säger han i en intervju med Nu.se.
Men det är inte bara Lidl som sänker priserna. Ica Kvantum säljer två paket hela kaffebönor från Löfbergs för 100 kronor, och Coop lockar med två halvkilospaket Arvid Nordquist för 79 kronor. Trots att Coops paket är större, är Lidls erbjudande billigare, även om det innebär förlust.
För konsumenterna innebär priskriget möjligheter att göra riktiga klipp. Enligt Mazur kan man just nu köpa allt till julbordet på extrapris. Favoriter som lax, sill och vispgrädde reas ut för att locka kunder.
Den stora frågan för matjättarna är hur mycket de kan satsa utan att tappa lönsamhet. För konsumenterna är svaret enkelt: det här är bästa veckan för julinköp.