Startsida Nyheter Rysslands skuggflotta använde falska försäkringar för att ta sig in...

Rysslands skuggflotta använde falska försäkringar för att ta sig in i Nato-vatten

Ida Hansson Ida Hansson 31. mars 2025
Rysk flotta
Tsuguliev / Shutterstock

Falska dokument, skalbolag och oljetankers som passerar obemärkt – så lyckades Rysslands så kallade skuggflotta kringgå sjösäkerhetsreglerna i Östersjön.

En färsk granskning av danska Danwatch och norska NRK avslöjar att minst 76 ryska oljetankers använde förfalskade försäkringsdokument för att färdas genom vatten tillhörande Nato-länder i Östersjön.

Certifikaten utfärdades av ett frontbolag vid namn Ro Marine, som påstod sig vara baserat i Norge. I själva verket drevs verksamheten av Andrey Mochalin, en 41-årig rysk medborgare bosatt i Sankt Petersburg, som tidigare arbetat inom försäkringsbranschen i Norge.

Granskningen visar att Ro Marine i praktiken var ett skalbolag – utan faktisk affärsverksamhet, utan ekonomisk aktivitet och med endast en registrerad styrelseledamot: en bulgarisk medborgare.

Ro Marine hävdade felaktigt att de var licensierade av den norska finansinspektionen, Finanstilsynet, med hänvisning till ett tillstånd som påstods vara utfärdat 2016. Men dokumentet visade sig vara en förfalskning – företaget existerade inte ens vid den tidpunkten. Tillståndet hänvisade till lagar som inte finns och var undertecknat av en person som aldrig arbetat på myndigheten.

Finanstilsynet började utreda saken i september 2024, efter att ett försäkringsbolag i Ghana begärt verifiering av ett av Ro Marines certifikat. Enligt tillsynsmyndigheten var dokumentet uppenbart falskt.

Ro Marine listade även Norges Rederiforbunds adress på sin webbplats – utan tillstånd. Förbundet försökte upprepade gånger få kontakt med företaget och krävde att adressen skulle tas bort, utan att få svar.

Den 21 mars 2025 genomförde norsk polis en razzia mot en av de registrerade adresserna i Oslo. Fyra personer åtalades för dokumentförfalskning: Mochalin, den bulgariske styrelseledamoten samt två norska affärsmän. Det är ännu oklart om någon av dem frihetsberövats.

Utredarna fann att Ro Marine utfärdat certifikat till minst 255 fartyg, däribland flera kopplade till den ryska skuggflottan. Vissa av dessa fartyg kunde färdas genom Nato-vatten med falska dokument – utan att väcka misstankar. Åtta ryska tankers godkändes till och med vid inspektioner i Finska viken, trots att de bar Ro Marines falska intyg.

Trots mediegranskning och att vissa fartyg togs bort från företagets hemsida, fortsatte Ro Marine att registrera nya ryska tankers. Webbplatsen administreras från Sankt Petersburg, och företagets grafiska profil skapades av en rysk designbyrå.

Experter som intervjuats av Danwatch och NRK menar att fallet utgör ett allvarligt hot mot internationell sjösäkerhet och miljöskydd. Försäkringsbolagens roll är att kontrollera att fartyg uppfyller säkerhetskrav – något Ro Marine helt kringgick.

Redan i februari rapporterade Politico att EU planerar ett stort tillslag mot Rysslands skuggflotta i Östersjön. Åtgärderna väntas omfatta nya lagar för att stoppa äldre eller oförsäkrade tankfartyg – särskilt då nästan hälften av Rysslands sanktionerade oljeexport tros passera genom Finska viken.

Tyckte du artikeln var intressant? Dela den här Dela artikeln: