En ny dokumentär blottlägger hur Lidl medvetet styr kunders beteende för att öka försäljningen.
Just nu läser andra
Kritiken mot Lidl växer efter nya avslöjanden i en dokumentär där flera tidigare anställda beskriver hur butiken påverkar kunders köpbeteende med noggrant planerade knep. Ett av de mest effektiva tricken handlar om kundvagnarnas storlek.
En före detta anställd menar att Lidls försäljningssiffror aldrig hade nått dagens nivå om vagnarna varit mindre. ”Om vi hade haft mindre kundvagnar hade Lidl aldrig kunnat uppnå den försäljning som man gör i dag”, säger personen i dokumentären.
Vagnarna är inte bara ovanligt stora – de är även konstruerade så att varorna inte rör sig framåt mot handtaget. Det får kundens inköp att se mindre ut än de är, vilket kan leda till att fler varor hamnar i vagnen.
Utöver detta pekas butikens prisskyltar ut som vilseledande. I de flesta mataffärer sitter prislapparna under varorna, men Lidl placerar dem ovanför. Det gör att kunder lätt kan förväxla vilka varor priserna gäller för, och luras att tro att något är billigare än det är, skriver Presse-Fotos.
Läs också
Tricken tar inte slut där. Anställda berättar också att frukt och grönt placeras vid entrén för att ge en känsla av hälsosamma val i början av shoppingturen. Det gör det mer sannolikt att kunder sedan belönar sig själva med godis eller snacks längre fram i butiken – en strategi Lidl delar med andra kedjor, men som här tas flera steg längre.
Resultatet? Kunder går hem med mer än de planerat – och Lidl med högre vinst.