Bilföretaget Riddermark har hamnat i hetluften efter avslöjanden om hur de säljer bilar med dolda fel. Interna chattgrupper har visat hur företaget medvetet mörkar problem för att snabbt få bilarna sålda, något som både anställda och chefen Alexander Riddermark nu kommenterar.
I en undersökning gjord av 200 sekunder har det framkommit att Riddermark säljer bilar som de vet har allvarliga fel, men som de ändå släcker varningslamporna på för att dölja problemen.
Anställda vittnar om hur de uppmanats att manipulera bilarna för att få dem sålda snabbt.
När chefen Alexander Riddermark konfronteras om detta, förnekar han att företaget skulle arbeta så och säger att de har tydliga rutiner för att undvika fusk. Han menar att säljarnas agerande går emot företagets riktlinjer.
Men trots Riddermarks förnekanden, berättar en före detta anställd om hur chaufförer instruerats att hitta på fel på bilar, särskilt när de förhandlar med äldre eller mindre bilkunniga kunder, för att kunna sänka priset.
Hjulen faller av
Flera kunder har också råkat ut för att deras bilar haft allvarliga problem som Riddermark inte berättat om, och i vissa fall har hjulen till och med lossnat under körning.
Även här hävdar Riddermark att de tar sitt ansvar, men flera incidenter säger motsatsen.
Avslöjandet har skakat om bilköpare som nu tvekar på om de kan lita på företaget, och det återstår att se hur Riddermark ska återvinna sina kunders förtroende.