I december skickar Skatteverket ut sina sista slutskattebesked för året. För dem som har restskatt kvar att betala innebär detta en viktig påminnelse om att inbetalningen måste vara gjord innan den 12 mars 2025.
Så påverkas du
Om du har gjort ändringar eller tillägg i din deklaration under året och ännu inte mottagit något besked, är det dags att hålla koll på brevlådan.
Skatteverket meddelar att de skickar ut besked mellan den 2 och 6 december för de som använder digitala brevlådor, som exempelvis Kivra. Har du ingen digital brevlåda? Då kan ditt skattebesked dröja upp till tre veckor innan det landar i din fysiska brevlåda.
Vad du behöver göra om du har restskatt att betala
Skatteverket påpekar att de som får sitt slutskattebesked i december måste betala eventuell restskatt senast den 12 mars 2025.
"Du som får ditt slutskattebesked i december och har skatt att betala ska ha gjort inbetalningen till ditt skattekonto senast 12 mars 2025", skriver myndigheten på sin hemsida.
Det är därför viktigt att planera för inbetalningen i god tid för att undvika extra påminnelseavgifter eller ränta.
Digital brevlåda vs. fysisk post – vad gäller för dig?
För dem som har en digital brevlåda sker utskicket mellan den 2 och 6 december, men om du fortfarande får din post i fysisk form kan du behöva vänta längre. Detta innebär att det är extra viktigt att hålla koll på sin brevlåda, särskilt om du har restskatt att betala.
Med den nya informationen vill Skatteverket säkerställa att ingen missar att betala sin restskatt i tid. Det är lätt att glömma bort inbetalningen, särskilt när den faller mitt i den hektiska jul- och nyårsperioden.
Se därför till att betalningen är gjord före den 12 mars för att undvika förseningsavgifter.