Trots upprepade larmrapporter fortsätter många elever att stå utan det stöd de behöver i skolan.
Just nu läser andra
I den senaste delrapporten från Skolverkets undersökning ”Attityder till skolan 2024” framkommer att en tredjedel av eleverna uppger att de aldrig, sällan eller bara ibland får hjälp i skolan när de behöver det. Thomas Furusten, undervisningsråd på Skolverket och rapportförfattare, uttrycker i ett pressmeddelande oro över att bristerna i skolans stödinsatser kvarstår trots tidigare uppmärksamhet.
Skillnader i upplevelsen av stöd mellan kön är tydliga. Killar i högstadiet och gymnasiet uppger i högre grad än tjejer att de får hjälp och uppmuntran i skolarbetet. Dock visar rapporten att endast knappt sex av tio högstadieelever anser att deras lärare är bra på att förklara när något är oklart.
Uppmuntran från lärare är en viktig faktor för elevernas känsla av stöd. Fyra av tio högstadieelever och drygt hälften av eleverna i mellanstadiet och gymnasiet upplever att deras lärare uppmuntrar dem i skolarbetet. Samtidigt saknar nästan två av tio elever tillräcklig stimulans när skolarbetet känns för lätt.
Lärarna själva rapporterar om begränsade möjligheter att ge stöd och ledning till alla elever. Sex av tio lärare uppger att elever med rätt till särskilt stöd bara ibland, sällan eller aldrig får det stöd de har rätt till. Tillgången till specialpedagogisk personal är en avgörande faktor. Fyra av tio lärare anger att det är dålig tillgång på speciallärare, medan tre av tio grundskolelärare och två av tio gymnasielärare rapporterar brist på specialpedagoger.
Läs också
Lars Thornberg, enhetschef på Skolverket, betonar vikten av att huvudmän och rektorer prioriterar stödarbetet. Han understryker behovet av att ge lärare förutsättningar att identifiera undervisningsutmaningar och tid att utveckla undervisningen. För att förbättra arbetet med särskilt stöd är det också nödvändigt att säkerställa tillgången till personal med specialpedagogisk kompetens och möjliggöra samarbete mellan lärare och specialpedagogisk personal.
Undersökningen ”Attityder till skolan 2024” är den tionde i ordningen och omfattar cirka 6 400 elever och 3 300 lärare i grundskolan och gymnasieskolan. Resultaten redovisas i flera delrapporter för att fokusera på specifika områden och göra innehållet mer lättillgängligt.