Dessa bedragare använder ofta sms, telefon eller mejl för att försöka komma åt dina pengar, en varning som flera myndigheter nyligen har uppmärksammat.
Frida Bratt, sparekonom på Nordnet Bank, delar med sig av sina bästa tips för att skydda sig mot dessa bedrägeriförsök.
Hon understryker vikten av att vara försiktig med att godkänna något med bank-id och att aldrig lämna ut bankuppgifter på någons uppmaning.
"Varken banken eller Skatteverket kontaktar dig på det sättet," påpekar hon enligt Nyheter24.
För att undvika att bli lurad är det viktigt att vara kritisk till kontaktförsök som utger sig för att representera banker och myndigheter. Bratt betonar att det kan vara svårt att få tillbaka pengar om man blivit lurad, särskilt om man själv godkänt transaktionen med bank-id.
Bedragarna kan använda olika metoder för att försöka övertyga dig om deras äkthet, inklusive att påstå att något fel har begåtts och att ditt konto har spärrats. Ofta riktar sig dessa bedragare till äldre personer.
Om du misstänker att någon utger sig för att vara från en myndighet, rekommenderar Bratt att du lägger på luren och själv tar kontakt med den berörda instansen.
Hon uppmanar till en "allmän sund skepticism" när det gäller att godkänna transaktioner med bank-id.