Snart kan hela EU ha digitala körkort – och Sverige kan bli ett av de första länderna att införa det. Tekniken ska minska bedrägerier och ge användaren mer kontroll över sin personliga information.
Just nu läser andra
Att länder som Danmark redan infört digitala körkort via app har gett Sverige extra fart i frågan. Just nu bereds ett förslag i Trafikutskottet som kan klubbas i riksdagen redan i juni. Om det går igenom blir Sverige ett av de första länderna att genomföra EU:s nya körkortsdirektiv.
Enligt riksdagsledamoten Magnus Berntsson (KD), som ligger bakom det svenska initiativet, är det dags att ta nästa steg i digitaliseringen:
– Detta skulle inte bara underlätta för medborgarna utan även bidra till att minska miljöpåverkan, effektivisera myndigheternas arbete och stärka säkerheten, säger han enligt Carup.
Körkortet kommer att kunna laddas ner till mobiltelefonen via en app och kräver en relativt ny smartphone med heltäckande glas. Men vad händer om mobilen är urladdad? Bas Timmerman vid nederländska RDW menar att det i så fall är bäst att försöka hitta en laddare eller ha ett fysiskt körkort till hands som backup, skriver Auto Week.
Timmerman förtydligar också att det digitala körkortet inte är utvecklat för att spåra medborgare. Han förklarar att kortet endast finns lagrat på användarens telefon och att det inte finns någon koppling till myndigheter efter att körkortet väl har utfärdats.
Läs också
Det digitala körkortet är giltigt i upp till 15 år, men i länder där körkortet även fungerar som ID-handling gäller det i tio år. Ett viktigt syfte med det nya systemet är att minska risken för bedrägerier.
Ivo van der Werff från nederländska RDW förklarar att när en kund exempelvis köper alkohol ser kassapersonalen endast om personen är över 18 år, men inte den exakta åldern. Kassören får dessutom tillgång till ett foto för att kontrollera identiteten, men ingen ytterligare personlig information visas.
EU har arbetat med att förbereda införandet av digitala körkort i över ett decennium, och målet är att det ska vara fullt genomfört i hela unionen senast år 2030.