Dejtingappar som Tinder, Hinge och Bumble, som en gång dominerade kärleksjakten online, tappar nu både användare och värde.
Match Group, företaget bakom flera av världens största dejtingtjänster, har sett sitt börsvärde falla med över 70 procent de senaste tre åren. Även Bumble har drabbats av en liknande nedgång, skriver SVT Nyheter.
Trenden speglas i en minskning av appnedladdningar globalt. Under det tredje kvartalet 2024 föll nedladdningarna för Tinder, Bumble, Grindr och Hinge med nio procent jämfört med samma period förra året.
Tinder, som varit världens största dejtingapp, har ensam tappat över en tiondel av sina användare.
Enligt kulturskribenten Minna Höggren, som har fördjupat sig i dejtingkulturen, pekar detta på en ny rörelse bort från digitala relationer.
"Vi ser en antiteknologisk revolution. Många känner sig utnyttjade på apparna, och förtroendet börjar svikta," säger Höggren.
David Westin är en av de som valt bort dejtingappar. Efter att ha känt sig distanserad från den digitala kärleksjakten deltar han nu i speed-dejting för att möta människor öga mot öga.
"Jag saknar kemin och behöver mer än en profilbild. Det känns mer äkta att träffas i verkligheten," säger han.