EU-direktivet som klubbats i parlamentet kan innebära slutet för Sveriges A-traktorer.
Just nu läser andra
Många ungdomar i Sverige rullar just nu runt i en A-traktor – men deras dagar på vägarna kan vara räknade. Det nyligen godkända körkortsdirektivet från EU-parlamentet föreslår att A-traktorer ska ersättas med B1-fordon, så kallade ”Bettanbilar”, som får köras i max 45 km/h.
Redan nu förbereder man föreskrifterna. Den hittills enda fastställda regeln är att fordonet får väga högst 2,5 ton. Andra frågor – som om baksäte och bagageutrymme ska tillåtas – är fortfarande öppna.
– Det enda som är reglerat i EU-parlamentet är att det får väga högst 2,5 ton. Sedan diskuterar man om det är viktigt att bygga bort baksäte och bagageutrymme. Men där har man inte landat ännu, säger trafiksäkerhetsexperten Jeanette Jedbäck Hindenburg enligt Carup.
De flesta A-traktorer i Sverige är ombyggda personbilar – med igenbyggt baksäte och strypning till 30 km/h – något som inte längre kommer att vara lagligt om direktivet blir verklighet.
Läs också
Jeanette Jedbäck Hindenburg menar att epokens slut för Epor och A-traktorer närmar sig. Hon anser att den som äger en bör överväga att sälja den, eftersom de riskerar att bli i princip värdelösa när de nya B1-bilarna ersätter dem. Dessutom påpekar hon att det kan bli mycket svårt att återställa dagens A-traktorer till godkända personbilar.
Hon lyfter också en oro kring hur man i praktiken ska kontrollera fordonens hastighet. Reglerna säger att de nya B1-bilarna endast ska kunna köras i 45 kilometer i timmen, men nämner samtidigt att det inte finns något som hindrar att fordonen kan manipuleras för att gå snabbare. Därför, menar hon, behövs tydliga föreskrifter – särskilt eftersom det redan förekommit problem med A-traktorer som modifierats för att kunna köra fortare.
De nya reglerna väntas träda i kraft omkring år 2029 och då kommer det även att införas krav på ett särskilt B1-körkort.