En ny rapport från Livsmedelsverket visar att ohälsosamma livsmedel dominerar deras flöden, vilket har fått experter att kräva en utredning om striktare reglering.
Just nu läser andra
Rapporten ”Maten genom 14-åringars ögon: omgivna av mat, godis och snacks” belyser hur unga dagligen möts av marknadsföring för livsmedel genom sociala medier.
Scrollandet genom kampanjer, erbjudanden och influencers matvanor gör att reklamen blir en naturlig del av deras digitala miljö.
Påverkan sker omedvetet
Enligt Livsmedelsverkets projektledare Karin Fritz är exponeringen av matreklam omfattande.
”De är omgivna av mat och reklam, överallt. De möts av erbjudanden och nyheter i sociala kanaler från butiker eller influencers. Ofta handlar det om ohälsosam mat”, säger hon till SVT Nyheter.
Läs också
Godis, snacks och läsk är särskilt vanliga inslag, och rapporten visar att många unga upplever att de påverkas av innehållet i sina flöden.
Myndigheter kräver åtgärder
Livsmedelsverket och Folkhälsomyndigheten menar att det är dags att utreda en möjlig reglering av marknadsföring för ohälsosamma livsmedel som riktas till barn och unga.
Syftet är att minska den negativa påverkan på matvanor och hälsa.