Stor ändring när du handlar online: Inte många känner till nya reglerna

Ida Hansson

35 veckor sedan

|

18/01/2024
Nyheter
Foto: Shutterstock
Foto: Shutterstock
Inte många känner till nya reglerna.

Den 1 januari 2024 trädde nya regler i kraft för konsumenter som handlar online.

Trots att det kan vara riskabelt att handla online, ger konsumentköplagen dig 14 dagar att ångra ditt köp och få återbetalning.

Från och med årsskiftet gäller nu även nya regler angående dröjsmålsränta om återbetalningen dröjer. Det rapporterar Sveriges Radio.

Nya regler innebär en höjning av dröjsmålsräntan till tolv procent, vilket många konsumenter verkar vara omedvetna om.

Daniel Bernspång från Konsumentverket påpekar att många inte känner till möjligheten att kräva dröjsmålsränta.

För att utnyttja den höjda räntesatsen bör konsumenter skriftligen framhålla sina krav på dröjsmålsränta om företaget inte återbetalar i tid.

Om återbetalningen inte sker inom 14 dagar efter att köpet ångrats, rekommenderar Konsumentverket att kunden kontaktar företaget igen.

Många kunder har upplevt svårigheter med att företag inte betalar tillbaka i tid, och det har resulterat i en ström av frågor och klagomål online.

För att lösa dessa situationer betonar juridiska rådgivare vikten av att kontakta företaget för att framställa betalningskrav innan man överväger rättsliga åtgärder.

Alternativt kan man vända sig till Kronofogden för ett betalningsföreläggande eller stämma företaget inför domstol.

Att kommunicera öppet med företaget om avsikterna kan också påverka företagets beslut att undvika rättsliga konsekvenser.