Startsida Nyheter Stort dieselfusk avslöjat – var fjärde bil kan vara manipulerad

Stort dieselfusk avslöjat – var fjärde bil kan vara manipulerad

Stort dieselfusk avslöjat – var fjärde bil kan vara manipulerad
Foto: Wiki Commons

Manipulerade AdBlue-system blir allt vanligare i Europa och kan vara mer utbrett än tidigare trott.

I Europa har problemet med manipulerade AdBlue-system blivit allt större, och i Storbritannien misstänks så många som 25 procent av dieselbilarna ha olagligt avaktiverade system.

Enligt Per Anders Blommefors, besiktningsansvarig hos Bilprovningen, har branschen haft internationella möten där fusket diskuterats.

I Sverige är det fortfarande svårt att upptäcka manipulerade system vid bilbesiktning. Även om det finns teknik för att mäta kväveoxidutsläpp, används den ännu inte i landet.

”I Tyskland mäter man partiklar, det skulle vi också vilja göra i Sverige,” säger Blommefors enligt Carup.

Fusket uppstår ofta när AdBlue-systemet går sönder, vilket kan bli en kostsam reparation på uppemot 30 000 kronor. En anonym mekaniker berättar att vissa bilägare istället väljer att koppla bort systemet helt.

Det största problemet uppstår när dessa bilar säljs vidare. Blommefors förklarar att systemet ofta programmeras om så att inga varningslampor lyser, vilket gör att den nya ägaren kanske aldrig upptäcker att bilen körs utan fungerande AdBlue.

Olagligt

Enligt Ulf Stefansson, expert på Fordonsjuristen, är det olagligt att koppla bort eller inaktivera AdBlue, eftersom det bryter mot miljölagstiftningen. En bil med ett manipulerat system kan dessutom bli underkänd vid besiktning.

För den som ska köpa en begagnad dieselbil finns det egentligen bara två sätt att kontrollera att AdBlue fungerar. Det enklaste är att låta en auktoriserad verkstad genomföra en noggrann kontroll. Det andra alternativet är mer komplicerat – köparen behöver själv ha tillgång till diagnosutrustning för att upptäcka manipulation.

Transportstyrelsen har meddelat att en remiss skickats ut till besiktningsbranschen för att uppdatera kontrollreglerna, men det är ännu oklart om partikelmätning kommer att inkluderas.

”Det kommer nog hit till Sverige också,” säger mekanikern, men menar att många fortfarande ser bortkoppling av AdBlue som en tillfällig lösning för att slippa dyra reparationer.

Tyckte du artikeln var intressant? Dela den här Dela artikeln: