Trots varningssignaler lyckades bedragarna föra över 290 000 kronor.
Just nu läser andra
Organiserad brottslighet fortsätter att drabba svenska konsumenter hårt. Under 2023 förlorade privatpersoner, främst äldre, totalt 708 miljoner kronor genom olika former av bedrägerier.
Ett aktuellt fall visar hur bankens bristande säkerhetsrutiner möjliggjorde att en bedragare kunde tömma en kunds konto – trots upprepade varningar i säkerhetssystemet.
I det aktuella fallet kunde bedragaren genomföra en överföring på 290 000 kronor från Svens konto. Bankens säkerhetssystem hade vid flera tillfällen reagerat och stoppat tidigare försök, men trots detta lyckades bedragaren slutligen genomföra transaktionen.
”KO:s uppfattning är att banken ska betala skadestånd till Sven. Varningsklockorna på banken ringde högt. Trots det fick bedragaren fortsätta att försöka föra över pengar. Till slut lyckades det,” säger Pär Magnusson, processråd vid Konsumentombudsmannen (KO), i ett pressmeddelande.
Läs också
KO vill stärka bankernas ansvar
I många fall har bankerna lagt skulden på brottsoffren själva, vilket gjort att deras eget ansvar hamnat i skymundan. KO har nu engagerat sig i rättsprocessen för att klargöra bankernas ansvar vid bedrägerier. Detta är den andra domstolsförhandlingen där KO stödjer en drabbad konsument.
”Bankerna behöver ta ett större ansvar för att skydda sina kunders tillgångar mot bedrägerier,” säger KO och vill genom en domstolsprövning tydliggöra vilka skyldigheter bankerna har för att förhindra att deras kunder blir utsatta för ekonomisk brottslighet.