Svenska elbolag i kris: Är sveriges sämsta

Ida Hansson

53 veckor sedan

|

20/11/2023
Nyheter
Foto: Shutterstock
Foto: Shutterstock
Kundnöjdheten når bottenrekord.

En ny rapport från Svenskt Kvalitetsindex (SKI) avslöjar en djup kris i kundnöjdhet inom den svenska energibranschen.

Med en genomsnittlig "nöjdhetssiffra" på endast 62,2, vilket knappt överstiger gränsen för att behålla kunder, står branschen inför stora utmaningar.

SKI:s VD Johan Parmler pekar på en negativ trend i branschen, förvärrad av de senaste årens kriser. Det säger han i ett pressmeddelande.

Särskilt drabbad är fjärrvärmesegmentet, där kunder uttrycker missnöje över prisökningar.

Fastighetsägaren Dan Edlund vittnar om chockhöjningar på 33 procent, vilket han beskriver som "orimligt".

Trots en något lugnare branschstudie jämfört med föregående år, kvarstår turbulensen. Kunderna är fortsatt bekymrade över prisfrågor och önskar större möjligheter att påverka sin energiförbrukning.

Parmler betonar att branschen misslyckats med att omfamna detta ökade kundintresse, vilket skulle kunna vara en affärsmöjlighet.

I rankingen av elbolag toppar GodEl med sina 130 000 kunder, följt av Tibber.

Dessa två bolag är de enda som når över 75 på kvalitetsindexet, vilket indikerar starka kundrelationer. I motsatt ände finner vi Fortum, med två miljoner kunder och endast 58,3 i kundnöjdhet, vilket placerar dem som "Sveriges sämsta elbolag".

Hela listan över elbolag visar en varierad bild av branschen, där vissa bolag lyckas upprätthålla starka kundrelationer medan andra kämpar för att behålla sina kunder.

Med en branschgenomsnitt på 64,2, står det klart att energibranschen i Sverige står inför betydande utmaningar för att återvinna kundernas förtroende.