Ikeas matklassiker har lockat besökare i varuhus världen över.
Just nu läser andra
Med öppningen av sin första fristående restaurang i Hammersmith, London, vill Ikea nu nå ännu fler – den här gången utanför varuhusen och rakt in på en av huvudstadens stora shoppinggator.
Matthew Gould, en talesperson för Ikea UK, förklarar tanken bakom den nya restaurangen som öppnade nyligen: ”Vi vet att våra kunder älskar Ikea-restaurangen, och vi är glada att nu erbjuda våra populära rätter mitt på huvudgatan,” säger han till Independent.
Med plats för 75 gäster och ett brett urval av svenska rätter hoppas Ikea fånga samma popularitet i ett nytt format.
Restaurangen serverar köttbullar med potatismos och lingonsylt, panerad torsk med pommes, och till och med växtbaserade alternativ som ”plant balls” – allt till ett lågt pris. Inspirationen från snabbmatskedjorna märks även i frukostmenyn, som inkluderar bacon, hash browns och korv i en stil liknande McDonald’s.
Läs också
Satsningen är en del av Ikeas bredare plan för att närma sig kundernas dagliga liv.
Genom att finnas till hands där människor bor, handlar och arbetar, strävar de efter att bli ett självklart val – inte bara för möbler, utan även för snabb, prisvärd mat.
Ikeas ambition är att utmana de etablerade snabbmatsjättarna och etablera svensk mat på brittiska shoppinggator, vilket blir ännu ett steg i deras rikstäckande expansionsplan i Storbritannien.