Donald Trumps tullpolitik ritar om kartan för bilindustrin.
Just nu läser andra
Medan Donald Trumps föreslagna 25-procentiga tullar skapar oro på den amerikanska bilmarknaden, kan europeiska konsumenter paradoxalt nog dra nytta av situationen. Kia, som under lång tid haft USA som sin största marknad med över en miljon bilar importerade förra året, står nu inför en möjlig omställning.
Trump har dessutom föreslagit att slopa elbilsbonusen på 75 000 kronor, något som förvärrar läget för märken som Kia och Hyundai. ”Det finns förväntningar på att Donald Trump och tullarna kan ge oss en sämre försäljning. Inte heller vet vi vad som kommer att hända under nästa administration. Men vi håller uppsikt om vad som händer. Däremot har inte USA gjort något åt sina utsläppsregler ännu,” säger Kia-chefen Ho Sung Song, enligt Carup.
Effekten? Det kan nu bli mer lönsamt för tillverkare att skifta fokus till Europa – även om det innebär att priserna måste pressas. Det innebär i praktiken billigare bilar för den europeiska marknaden.
Kia är redan förberedda. Den nya eldrivna minivanen PV5, som presenterades i februari, ska snart lanseras i Europa.
Läs också
Kia har redan en betydande närvaro i USA, med fabriker i Alabama och Georgia som producerar 700 000 bilar årligen. Men med de föreslagna tullarna har bolaget också börjat se sig om efter nya marknader, rapporterar Automotive News.