Växande trend: Nu säljs 'vuxenleksaker' i utvalda mataffärer

Johanna Ekman

18 timmar sedan

|

20/11/2024
Nyheter
Foto: Nik Merkulov /
Foto: Nik Merkulov /
Produkterna placeras strategiskt för att balansera tillgänglighet och diskretion, något som både väcker intresse och diskussion.

Sexleksaker har börjat dyka upp i flera danska mataffärer, strategiskt placerade högt på hyllorna för att undvika barns uppmärksamhet. Syftet är att göra produkterna tillgängliga utan att de blir för påträngande.

Pensionären Lene Dannemann kommenterar med en glimt i ögat:
"De kan lika gärna ställa dem bredvid bananer och morötter, allt nytt fångar ögat," säger hon till danska DR.

Ett tecken på kulturell förändring

Etnologen och trendforskaren Julia Lahme ser detta som en naturlig utveckling av samhällets attityd till sexualitet:

"Vi har blivit mer öppensinnade och har en annorlunda relation till våra kroppar. Framför allt ser vi en yngre generation som har en helt annan syn på sin egen sexualitet än tidigare," säger hon.

Ökad acceptans i Norden

Den förändrade attityden märks också i Sverige. Enligt en undersökning från RFSU 2022 äger eller har tillgång till en partners sexleksak mer än två av fem svenskar.

Detta indikerar att dessa produkter inte längre är enbart privata utan också accepterade inslag i vardagslivet.

I danska butiker erbjuds kunderna nu ett brett utbud av sexleksaker med hela 45 olika produkter att välja mellan, och utbudet är ännu större online.

I Netto-butikerna är sortimentet mindre, med fyra varianter av sexleksaker som placeras på de översta hyllorna tillsammans med massageoljor, spelkort och erotiska böcker.