Vissa modeller sticker ut kraftigt och kan kräva byte långt oftare än sina konkurrenter.
Just nu läser andra
Det har länge diskuterats om elbilar sliter mer på däck än bilar med förbränningsmotor. Nu visar ny statistik att vissa elbilsägare faktiskt byter däck oftare – men det handlar inte bara om el kontra bensin. Modellvalet är avgörande.
KwikFit, en stor brittisk verkstadskedja, har analyserat data från två miljoner kunder under tolv månader. Resultatet: Tesla Model 3 toppar listan över bilar som kräver flest däckbyten, följt av Citroën Berlingo, Tesla Model Y och Mercedes CLA, rapporterar Carup.
Analysen omfattade 170 geografiska områden i Storbritannien. Tesla Model 3 visade sig ligga i topp i 54 av dem, medan Model Y toppade i 16. Berlingo hamnade på andra plats totalt, med förstaplacering i 24 områden. Mercedes CLA hamnade på fjärde plats, med nio toppositioner.
Det är viktigt att notera att KwikFit inte tagit hänsyn till körsträckor – statistiken speglar endast hur ofta däcken bytts.
Läs också
Enligt Sveriges Radio kan elbilar slita däcken dubbelt så snabbt som fossildrivna bilar, något som nu får visst stöd i den brittiska studien.
För bilägare kan slutsatsen vara tydlig: Väljer du vissa elbilsmodeller, särskilt från Tesla, bör du räkna med tätare däckbyten – och därmed högre driftkostnader än du först kanske trodde.