Viktigt varning till allmänheten från Postnord

Ida Hansson

43 veckor sedan

|

10/11/2023
Nyheter
Foto: Shutterstock
Foto: Shutterstock
Med start den 11 november, när "Singles Day" markerar början på julhandelns e-handelsboom, höjer Postnord ett varningens finger till svenska konsumenter.

I en tid där digitala köp blir allt vanligare, uppmanar företaget till ökad vaksamhet mot bedrägerier.

Postnord förutspår en våg av bedrägeriförsök i takt med att julhandeln tar fart.

"Sveriges framstående position inom e-handeln i Europa gör våra konsumenter till attraktiva mål för sofistikerade bedrägerier," varnar företaget i ett uttalande.

Falska meddelanden i omlopp

Bedragare, som utger sig för att representera Postnord eller andra logistikföretag, kan skicka ut falska leveransmeddelanden via sms och e-post.

"Vi tar kundens säkerhet på största allvar och arbetar kontinuerligt med att förbättra skyddet mot dessa bedrägerier," förklarar Alexis Larsson, säkerhetschef på Postnord.

Använd appen för säkrare e-handel

För att stärka skyddet mot bedrägerier rekommenderar Postnord användning av deras egen app. Genom appen kan kunder följa sina paket och undvika obehöriga meddelanden. "Att vara informerad och skeptisk är det bästa skyddet," tillägger Larsson.

Tips för att undvika bedrägerier

Postnord delar med sig av konkreta råd för att konsumenter ska kunna skydda sig:

  • Var misstänksam mot mejl och sms som påstås vara från PostNord, särskilt de som innehåller länkar till betalsidor.

  • Använd PostNords app för att få tillgång till autentiska meddelanden.

  • Kontrollera länkars destination noggrant och vid tveksamhet, verifiera med PostNords kundservice.

  • Öppna inte bilagor eller klicka på länkar om du är osäker på deras äkthet.

  • Ignorera och svara inte på misstänkta bluffmeddelanden.

  • Var kritisk och granska meddelandenas detaljer för att bedöma deras legitimitet.

  • Var skeptisk till otroliga erbjudanden som verkar för bra för att vara sanna.

  • Dela aldrig personlig information som lösenord eller kortuppgifter.

  • Vid misstanke om bedrägeri, agera omedelbart genom att spärra kort och kontakta polisen.

Med dessa åtgärder hoppas Postnord att konsumenterna kan njuta av en säker och bedrägerifri e-handelssäsong.