Punkteringar har blivit ett växande problem på svenska vägar, och orsakerna är både oväntade och varierande. Under vintern pekar däckverkstäderna på ett nytt fenomen: vägsaltet.
Enligt däckexperten Linus Agelo kan saltet orsaka att lacken på fälgarna bryts ned, vilket leder till att luft sipprar ut genom däcken eller ventilerna.
För att skydda bilen rekommenderar han regelbunden tvätt och noggrann rengöring av hjulen, skriver Carup.
Men det är inte bara vägsalt som utgör ett hot. Traditionella orsaker, som byggmaterial på vägarna, fortsätter att stå för en stor del av punkteringarna. Enligt Lasse Dahlqvist från Däckbranschens informationsråd behöver byggföretagen ta större ansvar för sina transporter och säkerställa att spik och skruvar inte lämnas kvar på vägarna.
Hans kollega Linus Agelo instämmer och tillägger att detta är den vanligaste anledningen till att kunder söker hjälp för punkteringar.
Byggbranschen har dock inte varit medveten om omfattningen av problemet. Håkan Lind på Byggföretagarna menar att det är en ny fråga för dem, men att ansvarsfull hantering av material alltid är viktigt.
Samtidigt påpekar Agelo att bilister själva kan bidra till problemet, exempelvis genom att köra över vassa föremål vid återvinningsstationer.
För den som vill slippa punkteringar helt finns avancerade lösningar, såsom EMT-däck, som gör att man kan köra vidare även efter en punktering. Dessa däck är dock kostsamma och ovanliga, enligt Dennis Alexis från Scandinavian Tire & Rim Organization. Reparationsvätskor är ett annat alternativ, men dessa kan försvåra framtida däckreparationer.