Sociala mediers makt: Barron Trump pekas ut som hjärnan bakom pappans seger

M Fischetti

2 dagar sedan

|

10/11/2024
politik
Foto: Instagram / Donald och Barron Trump
Foto: Instagram / Donald och Barron Trump
Donald Trumps återkomst som USA:s president har väckt många frågor om hur hans kampanj lyckades nå unga väljare så effektivt.

En nyckel till framgången verkar ha varit hans närvaro på sociala medier och i populära poddar, vilket bedömare menar lockade en betydande del av de unga rösterna. 

Enligt flera amerikanska medier sägs det vara Trumps artonårige son Barron som föreslog strategin, vilket visar hur viktigt det har blivit att använda sociala medier för att nå ut till nya väljare, skriver TV4 Nyheter.

YouTube och Joe Rogan

På Trumps valvaka tackade UFC-chefen Dana White en rad inflytelserika poddare och sociala mediepersonligheter, däribland Joe Rogan, Nelk Boys och Adin Ross, för deras stöd under valrörelsen. 

Det var ett ovanligt ögonblick – att en presidentkandidat öppet erkänner det stöd han fått från YouTube-stjärnor och podcastvärdar är inte vanligt i amerikansk politik. 

Joe Rogans podcast-intervju med Trump har hittills samlat över 48 miljoner visningar på YouTube, och anses ha spelat en viktig roll i att vinna över unga, särskilt manliga, väljare. 

22-årige Aleko Perekupka, student vid Arizona State University, förklarar varför Joe Rogans podcast är så kraftfull: 

“Joe Rogan har världens största podcast, och när han pratar, lyssnar folk. Det är klart att det spelade in när Trump valde att delta där.” 

Att Kamala Harris tackade nej till en inbjudan att medverka i Rogans podd, och dessutom insisterade på att intervjun skulle ske på hennes villkor, kan ha bidragit till att Demokraterna missade en viktig möjlighet att nå ut.

Barron Trump

Enligt kampanjkällor är det Barron Trump som rekommenderade sin pappa att synas i kanaler som når unga väljare, och resultatet verkar ha talat för sig självt. 

Genom att synas på sociala medieplattformar och i poddar där unga män är majoriteten av publiken, kunde Trump nå en publik som annars kanske inte hade engagerat sig i valet. 


Foto: Instagram / Barron Trump

Kampanjen valde att fokusera på frågor som är viktiga för dessa väljare, såsom ekonomiska möjligheter och kritik mot det politiska etablissemanget.

Studenten Mark Escoto menar att framgången inte bara handlade om att synas i poddar och på YouTube, utan också om att presentera ett budskap som talade till unga väljare. 

“Det räcker inte med att vara där, du måste också ha något att säga. Trumps fokus på ekonomin och hans kritik av politiker som han beskriver som avlägsna från folkets verklighet var avgörande,” säger Escoto.

Unga välgare

Cody Miller, vice ordförande för National Federation of College Republicans, menar att Trumps kampanj också kunde nå fram till unga män som kände sig marginaliserade i samhällsdebatten. 

“Istället för att, som Demokraterna, säga att unga män har privilegier de inte känner igen sig i, lyckades Trump skapa en känsla av samhörighet. Han erbjöd dem en framtid som de kan relatera till,” förklarar Miller.

Med sin kombination av nya mediekanaler och ett budskap som lockade unga, verkar Trump ha lyckats säkra en solid bas av unga väljare. Och enligt många bedömare är det sonen Barrons initiativ och förståelse för sociala medier som till stor del ligger bakom denna framgång.