Med en försäljningsökning på 20 procent och nästan åtta av tio Apollo-resenärer på väg dit, går Grekland mot en rekordsommar.
Just nu läser andra
Grekland fortsätter att dominera svenskarnas semesterbokningar – och i år mer än någonsin. Nära 80 procent av Apollos kunder har valt en grekisk destination, och researrangören rapporterar en 20-procentig ökning jämfört med samma period i fjol.
Enligt Martina Krantz, pressansvarig på Apollo, är trygghet och prisvärdhet avgörande när tiderna är oroliga.
– När ekonomin stramas åt och världen präglas av turbulens väljer vi trygga och välkända resmål där vi får mycket semester för pengarna. Då finns det inget land som kan mäta sig med Grekland, säger hon i ett pressmeddelande.
Prisläget är en viktig faktor. En middag för två på en taverna kostar ofta under 30 euro, jämfört med 45–50 euro på Mallorca. Hotell finns i alla prisklasser, utan att man kompromissar med upplevelsen.
Greklands gästfrihet, särskilt på mindre orter, spelar också in.
–Hållbarhet är viktigt för svenskarna och vi vill göra ansvarsfulla val. Att välja resmål där turismen anses vara viktig och värdefull för lokalbefolkningen är ett exempel på detta. Samtidigt är det många som vill stötta den lokala ekonomin genom att bo på lokalt ägda hotell och äta på lokala restauranger – och i Grekland kan man göra både och utan att bränna ett hål i plånboken, säger Krantz.
Läs också
Den grekiska regeringen främjar dessutom turism året runt, bland annat genom att lyfta fram mindre regioner och vintersport. Apollo har svarat med ett rekordstort reseprogram – inklusive skidresor.
Kulturen då? Obestridlig.
– Oavsett om du söker stillsam strandsemester eller aktivt friluftsliv har Grekland allt. Det finns alltid en ny sida att upptäcka, säger Krantz.
Och det verkar svenskarna verkligen ha upptäckt.