Snart blir det billigare att köra mot gult ljus. Riksåklagaren har beslutat att sänka böterna för brottet, eftersom det inte anses vara lika trafikfarligt som att köra mot rött.
Ändringen träder i kraft den 21 februari 2025, och innebär att bötesbeloppet sänks från 3 000 kronor till 2 000 kronor, rapporterar Teknikens värld.
Olika nivåer för rött och gult
I dag kostar det 3 000 kronor oavsett om en förare kör mot rött eller gult ljus. Men enligt Riksåklagaren bör det vara en skillnad mellan de två trafikförseelserna, eftersom risken för olyckor inte är densamma.
Böterna för att köra mot rött ljus kommer därför att ligga kvar på 3 000 kronor, medan de som kör mot gult får en sänkning till 2 000 kronor.
Varför blir det billigare att köra mot gult?
Skillnaden handlar om trafikfara. Vid rött ljus måste en förare alltid stanna, oavsett situation. Vid gult ljus gäller stoppplikt – men endast om det går att göra på ett trafiksäkert sätt.
– När flerfärgssignalen visar rött råder det ingen tvekan om att det är trafikfarligt att köra vidare. Vid gult ljus finns en viss marginal innan övrig trafik kör in i korsningen, vilket gör situationen mindre riskfylld, har Johan Bülow, kammaråklagare vid Utvecklingscentrum, tidigare sagt i ett pressmeddelande.
Lägre böter även för cyklar och mopeder
Även cyklister och förare av klass II-mopeder får sänkta böter. För dessa trafikantgrupper blir beloppen:
1 500 kronor för att köra mot rött
1 000 kronor för att köra mot gult
Den nya ändringen innebär alltså att det blir en tydligare skillnad mellan att köra mot rött och mot gult, och att förarna kan räkna med lägre böter i de fall där trafikfaran inte bedöms vara lika stor.