Startsida Trafik Farliga däck på lastbilar: Risk för vinterkaos på vägarna

Farliga däck på lastbilar: Risk för vinterkaos på vägarna

Lastbilar med dåliga vinterdäck
Foto: Shutterstock

Nästan en fjärdedel av lastbilarna har trafikfarliga däck enligt ny undersökning – risk för fler vinterkaos.

En ny undersökning visar att många lastbilar på svenska vägar fortfarande kör omkring med däck som är långt ifrån säkra. Trots tidigare olyckor, som kaoset på E22 i Skåne, slarvas det med däckens skick. 

I oktober visade stickprov från däcktillverkaren Euromaster att 24 procent av lastbilarna hade trafikfarliga däck, och 17 procent löpte medelhög risk, rapporterar TV4 Nyheterna.

Allvarliga brister  

I Göteborgs hamnområde genomför polisen flygande inspektioner av tung trafik. Där upptäcks regelbundet allvarliga brister, inte bara med däckens skick. 

Vid en inspektion nyligen utfärdades körförbud för dåliga bromsar och böter för slitna däck. Trafikpolisen Anders Schääf betonar att däckens skick är avgörande, särskilt under vintermånaderna.

– Man borde vara bättre förberedd, särskilt nu när snö och halka kommer, säger Stefan Karlsson, bilinspektör hos polisen i väst.

Felaktig lastning 

Trots att inspektörerna ser en viss förbättring i Göteborgsområdet kvarstår flera risker. En vanlig faktor bakom stillastående lastbilar i vinterväder är felaktig lastning, som gör att drivaxlarna inte får tillräckligt tryck.

– Då spelar det ingen roll om du har splitternya däck med åtta millimeters mönsterdjup, säger Anders Schääf.

E22-kaoset

Däckens status blev en nationell fråga efter de långa köerna på E22 i januari, då snöoväder och bristfälliga däck skapade kaos. 

Förra veckan inträffade liknande problem på samma sträcka, vilket återigen lyfter vikten av att förbättra däckstandarden på tunga fordon.

”Ett stort misstag”

Under en inspektion fångades även andra brister. En chaufför försökte köra iväg utan att ha kopplat sin trailer, men undkom böter.

– Ibland gör man misstag. Det här var ett stort misstag, säger lastbilschauffören Costin Maholea.

Med vinterns ankomst och stigande olycksrisker växer behovet av bättre däck och högre säkerhetsstandard för tung trafik. 

Frågan är om branschen kan höja nivån innan fler olyckor inträffar.

Tyckte du artikeln var intressant? Dela den här Dela artikeln: