Trafiklagarna varierar avsevärt beroende på transportmedel.
Till exempel gäller särskilda regler för bilister som bland annat omfattar hastighetsbegränsningar och krav på säkerhetsutrustning, medan cyklister ska följa regler om cykelbanor och användning av handsignaler.
Även om cyklister i många fall delar vägarna med bilar, har de vissa speciella regler som gör det lättare att vara cyklist. På vissa ställen går det till exempel att köra mot färdriktningen på enkelriktade vägar om man cyklar.
Övergångsställena har ofta väckt frågor bland många cyklister: Är det tillåtet att cykla över, eller måste man stanna och gå av cykeln?
Att korsa en väg på cykel via ett övergångsställe är inte olagligt, men det är viktigt att komma ihåg att dessa ställen primärt är avsedda för fotgängare. Så skriver Trafikverket på sin hemsida.
Därför är det rekommenderat att inte cykla över övergångsstället. Om du väljer att stiga av cykeln och leda den över, tillämpas samma regler som för gående.
Cyklister som ändå väljer att cykla över ett övergångsställe måste ge företräde till både fotgängare och fordonstrafik.
Krav på cykel
Enligt lag måste en cykel alltid ha:
ringklocka (det finns inga krav på hur den ska se ut eller låta)
broms
Belysning och reflexer krävs bara vid färd under mörker. Cykel som leds av gående eller vid färd dagtid omfattas inte av kraven.
En cykel ska ha:
en lykta baktill som kan visa rött ljus bakåt och tydligt kunna ses på ett avstånd av 300 meter. Baklyktan får var av blinkande typ om den blinkar med minst 200 blinkningar/minut.
strålkastare framtill som kan avge vitt eller gult ljus med sådan ljusstyrka att fordonet under mörker kan föras på betryggande sätt, eller
en lykta framtill som kan visa vitt eller gult ljus framåt och tydligt kunna ses på ett avstånd av 300 meter.
röd reflex baktill,
vit reflex framtill och,
vit eller orangegul åt sidan.
Källa: Transportstyrelsen