Fem vanliga misstag du bör undvika i mataffären – inklusive telefonsamtal vid kassan

Johanna Ekman

18 veckor sedan

|

14/07/2024
Underhållning
Foto: Shutterstock
Foto: Shutterstock
Det finns flera saker vi bör komma ihåg när vi är ute och handlar.

För de flesta av oss är shoppingrundor en ganska normal del av vardagen, men det verkar som om en del av oss glömmer bort att det också finns andra närvarande i butiken när varorna läggs i kundvagnen.

Det rapporterar danska Nyheder24.

Även om det är helt acceptabelt att handla i mjukiskläder med musik i lurarna, bör man fortfarande komma ihåg att visa respekt för både personalen och andra kunder i butiken.

Många av oss kan glömma detta och därför följer här en lista över saker du bör undvika när du är ute och handlar.

  1. Telefonsamtal vid kassan

    Ärligt talat. Sluta med det. Det är otroligt irriterande och inte minst respektlöst mot personen i kassan.

    Var närvarande när du ska betala. Ge ett leende och säg hej - det skadar inte.

  2. Inte vara uppmärksam på din omgivning

    Försök vara medveten om människorna och sakerna omkring dig, särskilt om du handlar med små barn som kanske vill interagera med alla i mataffären.

    Låt inte dina barn springa vilt genom butiken.

  3. Aggressiv på parkeringen

    "Parkeringsplatsen orsakar många problem eftersom alla har bråttom," förklarade etikettexperten Diane Gottsman.

    Livsmedelsbutiker tenderar att ha stora parkeringsplatser, så även om du måste cirkulera runt ett par gånger, ha tålamod medan du letar efter en plats och förlora inte lugnet.

  4. Lämna din vagn utanför 'vagnskjulet'

    Vikten av "shoppingetikett" sträcker sig förbi kassan. Det rapporterar Huffpost.

    "Ställ tillbaka din shoppingvagn i vagnstället där du tog den. Låt den inte bara stå på en slumpmässig plats," sa Diane Gottsman.

  5. Placera dina varor slumpmässigt

    Ibland lägger du en vara i din kundvagn för att senare inse att du faktiskt inte behöver den.

    Men när du är långt från den ursprungliga hyllan kan det vara frestande att bara lägga ner saken på en slumpmässig plats.

    "Om du ångrar dig, särskilt för något som är kylt eller fruset, var snäll och ge det till en anställd eller personen i kassan," sa Diane Gottsman.