Gratis öl ska locka tyska väljare till vallokalerna

Mimmo Wiestål Fischetti

4 veckor sedan

|

06/02/2025
Tyskland testar något nytt för att höja valdeltagandet: gratis öl till alla som röstar i förtid.

JUST NU LÄSER ANDRA OCKSÅ

Ölkampanj ska höja valdeltagandet

Hur får man fler tyskar att gå och rösta? I Duisburg, en stad i västra Tyskland med cirka en halv miljon invånare, tror myndigheterna att svaret ligger i en kall öl. Inför valet den 23 februari har staden tagit ett okonventionellt beslut och erbjuder gratis öl till de som röstar i förtid.

Satsningen är ett samarbete mellan stadens valadministration och arrangörerna av den lokala karnevalen. Syftet är att nå ut till de väljare som annars inte skulle delta i valet. 

Martin Murrack, stadens direktör, menar att kampanjen bygger på en lokal stolthet kring ölet König Pilsener, som bryggts i Duisburg sedan 1858, rapporterar Politico

Regler och upplägg

De som vill ta del av erbjudandet måste rösta mellan kl. 10 och 14 den 15 februari, en vecka före valdagen. Efter att de lämnat sin röst kan de välja mellan en pilsner med eller utan alkohol eller en alkoholfri läsk. Dessutom serveras tilltugg som bratwurst.

"Prost till demokratin!"

Öl är en stor del av den tyska kulturen och konsumeras i stora mängder – i genomsnitt drack tyskarna 88 liter öl per person under 2023. Trots en viss nedgång de senaste åren är det fortfarande en av de högsta konsumtionsnivåerna i EU, efter Tjeckien och Österrike.

Idén om en "Bieraktion" har funnits ett tag. Stadens valadministration har letat efter kreativa sätt att nå de väljare som inte tar del av traditionella medier eller stadens informationskampanjer. 

Och kampanjen verkar ha effekt – enligt Murrack har stadens initiativ blivit en snackis både i sociala medier och i traditionell press. 

Tyska medier har rapporterat om initiativet med rubriker som "Prost till demokratin!" och "Öl som röstningsboost".

En andra chans efter ett tidigare misslyckande

Duisburg har tidigare testat ett liknande initiativ – men utan större framgång. Inför EU-valet förra året erbjöd staden alkoholfri öl till förtidsröstande, men initiativet fick knappt något genomslag. 

Skillnaden denna gång är att de erbjuder alkoholhaltig öl och att evenemanget hålls i stadens centrum istället för i en förort. Dessutom är karnevalsorganisationen med och marknadsför evenemanget.

Alla är dock inte imponerade. En Duisburgbo uttryckte sin skepsis till tysk media och menade att stadens fokus borde ligga på större samhällsutmaningar istället för gratis öl.

Men Murrack är optimistisk. Han hoppas att strategin, tillsammans med karnevalens start den 27 februari, ska leda till högre valdeltagande. 

"Om vi får 100–150 personer som röstar på det här sättet är det en framgång", säger han, men han hoppas på ännu fler. Förberedelserna är i alla fall på plats – om trycket blir stort kan staden öppna fler röstningsstationer i byggnaden.

Och om det blir en rusning? "Det kommer inte att saknas öl," har bryggeriet lovat.