Startsida Utrikes Över 200 kinesiska bilhandlare stänger i Ryssland

Över 200 kinesiska bilhandlare stänger i Ryssland

Xi Jinping
Shutterstock.com

Över 200 kinesiska bilhandlare stänger i Ryssland

Under första kvartalet 2025 har över 210 kinesiska bilhallar slagit igen i Ryssland – tre gånger fler än under samma period i fjol, enligt Gazprombank Autoleasing.

En marknad under press

Stängningarna speglar ett växande problem: en översvämmad marknad där för många handlare tävlar om för få kunder.

Mindre märken drabbas hårdast

Varumärken som Bestune, Kaiyi och DFM har sett den största nedgången, med tiotals stängda försäljningsställen bara under första kvartalet.

Även etablerade aktörer påverkas

Även starkare namn som Geely, Jetour, Jaecoo och LiAuto dök för första gången upp bland de tio märken som stängt flest bilhallar.

Investerarna tappar förtroendet

”Till skillnad från de två senaste åren började kinesiska bilhandlare förlora investerare under årets första kvartal,” konstaterar Gazprombank Autoleasing.
Det lokala förtroendet är på tillbakagång.

Rekordår för nedläggningar?

Om utvecklingen fortsätter kan 2025 bli ett rekordår för stängningar. Antalet aktiva kinesiska bilhallar i Ryssland kan falla under 4 000.

En tudelad marknad

Medan etablerade märken som Chery, Geely och Changan fortfarande dominerar med över 600 försäljningsställen, kämpar mindre aktörer som Livan, SWM och Foton för att överleva.

För många bilar – för små skillnader

”Det finns för många kinesiska bilhallar,” säger Maxim Kadakov, chefredaktör för tidningen Za Rulem.
Han pekar på likartad design och snarlika prisklasser som huvudproblem på marknaden.

Återförsäljare pressas hårt

Nikolaj Ivanov från Rolf Group framhåller att de flesta kinesiska bilar ligger i prisklassen 2–3 miljoner rubel, där konkurrensen är som hårdast.

Kina dominerar fortfarande den ryska bilmarknaden

Trots motvinden behåller kinesiska bilmärken sitt starka grepp – vid slutet av 2024 stod de för 68 % av alla nybilsförsäljningar i Ryssland.

En verklighetskoll för Kinas bilambitioner

Trots att Haval, Chery och Geely toppar listorna kan 2025 bli året då marknaden omformas – till fördel för starka varumärken och nackdel för de svagare.

Tyckte du artikeln var intressant? Dela den här Dela artikeln: