Det bästa sättet att memorera beror på innehåll och tajming

Skriven av Ida Hansson

8 veckor sedan

|

19/03/2024
Foto: Shutterstock
Foto: Shutterstock
Ny forskning kastar nytt ljus över hur vi lär oss och hur vi minns våra verkliga upplevelser.

Ny forskning som genomförts av psykologer vid Temple University och University of Pittsburgh erbjuder nya insikter i inlärnings- och minnesprocesser.

Publicerad i onlineupplagan av Proceedings of the National Academy of Sciences (PNAS), föreslår denna artikel att det kan vara till hjälp för minnet att variera vad vi studerar och fördela vårt lärande över tid. Det beror bara på vad vi försöker komma ihåg.

Effekten av att sprida ut lärandet och verkligheten

Benjamin Rottman, docent i psykologi vid Pitt, betonar de väl dokumenterade fördelarna med att sprida ut studietillfällen över tid, känd som effekten av att sprida ut lärandet.

Han förklarar: "Om du pluggar natten före ett prov, kanske du minns informationen nästa dag för provet, men du kommer troligtvis att glömma det ganska snart. Å andra sidan, om du studerar materialet på olika dagar fram till provet, är det mer troligt att du kommer ihåg det under en längre tid."

Den mesta forskningen om "avståndseffekten" antar dock att materialet som lärs in är identiskt över sessioner, vilket inte återspeglar variationen i verkliga upplevelser.

Denna nya studie utforskar hur minnet påverkas när vissa aspekter av läromaterialet förändras över tid.

Experiment om lärande och minne

Forskarna genomförde två experiment för att undersöka hur variationer i läromaterial och tajmingen av studietillfällen påverkar minnet.

I det första experimentet använde deltagarna sina smartphones för att lära sig och testa sitt minne över en 24-timmarsperiod, vilket speglar verkligt lärande närmare än traditionella laboratoriemiljöer. Det andra experimentet samlade in data online i en enda session, vilket möjliggjorde analys av effekten av att sprida ut lärandet över kortare tidsskalor.

"Genom att använda dessa två metoder kunde vi undersöka hur material som mer liknar våra upprepade upplevelser i den verkliga världen - där vissa aspekter förblir desamma men andra skiljer sig - påverkar minnet om du utsätts för den informationen i snabb följd jämfört med över längre intervaller... från sekunder till minuter, eller timmar till dagar," sade Emily Cowan, huvudförfattare till studien och postdoktor vid Temples Adaptive Memory Lab.

Resultat och implikationer

Studien fann att utspritt lärande förbättrade minnet för enskilda objekt, särskilt när dessa objekt parades ihop med olika scener eller sammanhang.

"Om du vill komma ihåg en ny persons namn, kan det faktiskt vara till hjälp att upprepa namnet men associera det med olika information om personen," föreslog Cowan.

Å andra sidan gynnades associativt minne, som innebär att minnas ett objekt och dess sammanhang, av konsekvens och förbättrades endast av utspritt lärande när materialet upprepades exakt och över längre intervaller.

"Detta arbete visar att fördelarna med utspritt lärande på minnet inte är absoluta, utan beror på variabiliteten i innehållet över upprepningar och tajmingen mellan lärtillfällen, vilket utökar vår nuvarande förståelse av hur sättet vi lär oss information kan påverka hur den minns," enligt Cowan.

Framtida riktningar

"Vårt arbete antyder att både variabilitet och utspritt lärande kan erbjuda metoder för att förbättra vårt minne för isolerade egenskaper och associativ information, respektive, vilket väcker viktiga tillämpningar för framtida forskning, utbildning och vårt vardagsliv," avslutade hon.