En fånig låt, en knasig dans och plötsligt en viral succé – så spreds svenska ”Chicken Banana” över hela världen.
Just nu läser andra
En knasig idé som blev ett fenomen
Vad får man om man blandar ett beat som vaggar, en låttitel som låter som ett barn på sockerchock, och en dans som folk i alla åldrar kan haka på? Jo, man får ”Chicken Banana” – den svenska hitlåten som nu tagit världen med storm.
Bakom fenomenet står Crazy Music Channel och låtskrivaren Michel Petré tillsammans med producenterna Bruno Stelledrengel och Maads Kvillelunde. Det hela började som ett sidoprojekt – något helt utanför ramarna.
– Vi hade andra grejer som inte riktigt lossnade. Då sa vi: nu gör vi något galet. Något som inte följer några regler, berättar Michel Petré.
En låt som fastnar – vare sig du vill eller inte
Och galet blev det. Låten har den där klassiska novelty pop-känslan – en låt som är gjord för att vara fånig, catchy och omöjlig att få ur huvudet. Tänk Gangnam Style, Crazy Frog eller Baby Shark – alla med en enkel, ofta barnslig idé, kombinerat med stark visuell identitet och viral potential, delar SVT Kultur.
Läs också
Chicken Banana är precis i samma anda. Ett påhitt utan djupare mening – bara en absurd mix av ord och bild som får människor att le, skratta eller utbrista: ”Vad i hela friden var det där?” Och just det kan vara nyckeln. För ibland krävs det inte mer än att något är kul för att det ska spridas.
TikTok, Youtube – och världen dansar med
På TikTok flödar videor från hela världen där folk imiterar den gungande dansen. På Youtube ligger låten just nu på topplistan över världens mest sedda videor. Och enligt Petré ser han redan hur andra inspireras av deras stil.
– Det är som att en originell idé, som vår, träffade helt rätt i tiden, säger han. Kanske är det just det ”baggande” i rytmen som gjorde att den flög.
Mer än en låt – nu en hel rörelse
Men det stannar inte där. Nu pratas det om merchandise – kläder, dockor, leksaker – och musikrättigheter till filmer, spel och tv-produktioner. Chicken Banana har blivit mer än en låt, den är ett kulturellt fenomen.
Och för Michel Petré är det här inte första gången han är med om något stort. Han har tidigare jobbat med hits som Septembers ”Cry for You” och den världsberömda Crazy Frog-versionen av ”Axel F”.
– Det här är novelty pop i sin renaste form. Knasigt, lekfullt och svårt att värja sig mot, säger han med ett leende.