Reklamfilmen som väckte debatt
Ica:s nya reklamfilm "Sebastians haul", som visas på TV4, har orsakat en storm av reaktioner från tittare. Filmen visar hur Ica-Sebastian, spelad av Magnus Skogsberg Tear, visar upp veckans varor. Under sekvensen dyker två avklädda män upp i bakgrunden, vilket har fått flera att reagera.
En anmälare skriver:
– Jag klarar inte av detta, så nu går jag över helt till Coop.
Andra menar att reklamfilmen är både osmaklig och olämplig, särskilt eftersom den visas under tider då barn kan se den.
Anmälningar till Granskningsnämnden
Reklamfilmen har genererat flera anmälningar till Granskningsnämnden, där tittare uttryckt sin oro för dess innehåll.
Bland annat nämns att emojis som används i filmen, som aubergine och persika, har sexuella undertoner och att detta är olämpligt i en reklam som visas under bästa sändningstid.
En av anmälningarna lyder:
– Reklamfilmen är högst osmaklig. Syftar till homosexuella relationer i en reklam för matvaror. Det är inget man vill se i tv-rutan på det här sättet.
En annan skriver:
– Har alltid tyckt att ICA:s reklam varit rolig och fyndig. Men detta är rent osmakligt. Skärpning, ICA!
Kritik från kunder
På Icas officiella Facebook-sida har flera kunder uttryckt sitt missnöje. Kommentarer som "Era reklamfilmer är så smaklösa numera" och "Skärpning, ICA!" är återkommande. Många ifrågasätter varför filmen behövde innehålla inslag som anses opassande.
Icas svar på kritiken
Sofia Swärd, projektledare på ICA Sveriges marknadsavdelning, har bemött kritiken. I en kommentar till Nyheter24 försvarar hon reklamfilmen och säger att den syftar till att driva frågan om ett öppet samhälle.
– Vi är medvetna om att vår reklam engagerar. I veckans film gör ICA en blinkning till hur influencers ibland visar upp saker de handlat.
Vi dramatiserar och skapar handling i filmen med hjälp av ICA-Sebastian och övriga karaktärer för att förstärka budskapet om ett öppet samhälle för alla, skriver Swärd.
Diskussionen fortsätter
Icas reklamfilmer har varit en central del av deras varumärke sedan 2001, men den senaste filmen har delat tittarna. Frågan är om reaktionerna kommer att leda till några förändringar i framtida reklamkoncept eller om ICA fortsätter på sin inslagna väg. Diskussionen lär fortsätta.
Du kan ju själv se den och avgöra om kritiken är befogad? Eller om vi är lite för känsliga nuförtiden?