Johanna beställde kaffe på Starbucks - men hon blev inte glad när hon såg meddelandet på koppen

Henrik R

63 veckor sedan

|

08/09/2023
Den populära kaffekedjan skriver kundernas namn på muggarna. Men det var inte det enda som stod på den Johanna fick.

Johanna Mauritzson upplevde något nedslående när hon nyligen besökte kaffekedjan Starbucks i Stockholm för att dricka en kopp kaffe. Johanna Mauritzson bad personalen om penna och papper så att hon kunde skriva ned sin beställning. Hon är nämligen döv sedan födseln.Det skriver Expressen. 

När Johanna Mauritzson hadde fått sin kaffe fick hon plötsligt syn på en detalj på den röda pappmuggen. Precis under hennes namn stod ännu ett ord med svarta bokstäver - 'stum'. 

- Jag blev nedstämd och ledsen när jag såg det, säger Johanna Mauritzson till Expressen och lägger till:

- Jag gjorde som jag alltid gör, alltså att jag försöker samarbeta med hörande människor som inte kan teckenspråk. Trots att beställningen gick smidigt till, bestämde personalen sig för att sätta en etikett på mig. De gjorde inga försök till samarbete eller kommunikation med mig.

Johanna Mauritzson var på väg till ett tåg och struntade därför i att ta en diskussion med personalen.

Men efteråt skrev hon ett meddelande på kaffekedjans Facebook-sida:

- Trist att det slutade så för mig men jag skriver detta för att andra döva ska slippa få etiketten stum på deras muggar framöver, skriver Johanna Mauritzsen bland annat.

Starbucks Sverige har senare svarat på Johannas Mauritzsens meddelande:

”Här har vi alldeles uppenbart begått ett stort misstag. Vi ska självklart inte sätta etiketter på folk oavsett vem vår kund är. Det är helt oacceptabelt."

De ber om ursäkt för det inträffade och berättar att det kommer följas upp internt.

Johanna har förståelse för att situationen kanske bottnade i ovisshet eller goda intentioner. Men som kund blev hon illa berörd av upplevelsen.