Hyrbilsfällan: Så undviker du att bli lurad på tusenlappar

Mimmo Wiestål Fischetti

11 timmar sedan

|

09/03/2025
Bilar
Foto: Shutterstock
Foto: Shutterstock
Hyrde bil – krävdes på nästan 4000 kronor.

JUST NU LÄSER ANDRA OCKSÅ

Två hyrbilsföretag har fällts av Allmänna reklamationsnämnden (ARN) efter att ha krävt kunder på stora summor för påstådda skador. Kunderna ifrågasatte både skadorna och de höga kostnaderna – och fick rätt.

Sixt krävde betalning för oklar skada

En man hyrde en bil på Arlanda från Sixt Rent a Car. Två dagar efter återlämningen fick han en faktura på 3 920 kronor för en lackskada. Som bevis bifogade företaget ett fotografi.


– Företaget har inte kunnat bevisa att han orsakat någon skada. Bilderna visar inget annat än smuts eller ytliga märken på stötfångaren, skrev anmälaren till ARN.

Han ifrågasatte även kostnaden och menade att företaget inte ens styrkt att någon reparation utförts. Sixt hävdade dock att kunden genom sin signatur på hyresavtalet godkänt att själv inspektera bilen vid uthämtning.

Fordonsjuristen: "De måste bevisa skadan"

Ulf Stefansson på Fordonsjuristen är kritisk till förfarandet.
– Man kan inte komma med ett krav flera dagar senare. Bevisbördan ligger hos hyrbilsföretaget, säger han, skriver CarUp.

ARN gick på kundens linje och beslutade att Sixt skulle återbetala hela beloppet.

Circle K fälldes för liknande krav

Ett ungt par hyrde en skåpbil hos Circle K i Norrtälje. Vid uthämtning noterades att bilen var smutsig, men inga skador rapporterades. Under färden hörde de ett konstigt ljud. Vid återlämnandet hävdade uthyraren att en skada hade uppstått och krävde 12 500 kronor i ersättning.

När Circle K inte svarade på anmälan valde ARN att ge kunden rätt och rekommenderade att kravet skulle ogiltigförklaras.

Så undviker du att bli lurad

Flera fall visar att kunder ofta får betala för påstådda skador utan tydliga bevis.
– Hyrbilsföretagen slarvar med inspektionen och försöker sedan lägga ansvaret på kunden. Men det är de som måste bevisa bilens skick vid utlämning, säger Ulf Stefansson.

Hans råd för att skydda sig:
Dokumentera bilen – Ta bilder och filma fordonet från alla vinklar innan du kör iväg.
Be personalen notera alla skador – Se till att alla eventuella repor eller märken registreras innan du godkänner hyresavtalet.
Ifrågasätt krav i efterhand – Om du får en faktura för skador du inte orsakat, bestrid den och anmäl till ARN.

Hyrbil kan vara smidigt – men se upp för fällorna.