Bilden är inte på Tegel & Hatt.
Sex timmar – en ny standard
Sedan 2017 har design- och kommunikationsbyrån Tegel & Hatt i Stockholm infört sextimmars arbetsdag för sina fem anställda. För både ledning och personal är det numera otänkbart att återgå till 40-timmarsveckor, skriver Kollega.se.
– Skillnaden är enorm. Nu kan jag gå till gymmet efter jobbet och ändå komma hem i rimlig tid, säger designern Emma Hovstadius.
Hon berättar att den kortare arbetstiden inte bara ger mer fritid utan också ökad återhämtning och större kreativitet i arbetet.
Fokus på effektivitet
Trots att arbetsbördan är lika stor som på andra byråer har Tegel & Hatt gjort förändringar som möjliggjort den kortare arbetsdagen.
– Vi har rensat bort onödiga möten och ser till att verkligen använda tiden effektivt. Det gör oss mer produktiva, säger vd:n Mats Hedman, som grundade byrån 2015.
Han menar att arbetsdagens längd inte avgör framgång:
– I vår bransch finns en kultur av att långa dagar ses som ett mått på framgång. Vi ville bryta det mönstret.
Fördelarna med kortare arbetsdagar
Enligt Mats Hedman har förändringen lett till flera fördelar:
Högre produktivitet: Kortare arbetsdagar gör att medarbetarna är mer fokuserade när de väl arbetar.
Färre sjukdagar: Den ökade återhämtningen har lett till färre sjukskrivningar, vilket gynnar både personalen och ekonomin.
Attraktiva arbetsvillkor: Sextimmarsdagar lockar talanger som annars kanske hade valt större byråer.
– Vi får mer energi och inspiration av att ha två extra timmar fritid än av en längre rast på jobbet, säger Mats.
Tips för att införa kortare arbetsdagar
För chefer som funderar på att minska arbetstiden har Mats Hedman ett råd:
– Gör det fullt ut, utan testperioder. Om man testar är risken att man går tillbaka till åtta timmar så fort testperioden är slut.
Nyckeln är att våga skala bort onödiga moment och ta beslutet på allvar.
Ingen väg tillbaka
Tegel & Hatt har gått med vinst sedan starten, och även om det är svårt att veta hur lönsamheten hade sett ut med längre arbetsdagar, är Mats säker på att modellen fungerar.
– Jag saknar inte de långa arbetsdagarna. Att jobba sex timmar om dagen är mer värdefullt både för oss och för våra kunder.
Sextimmarsdagen har blivit en central del av företagets identitet – en förändring som både de anställda och chefen är stolta över.