Svenskarna har lyssnat på uppmaningarna att byta butik och märken för att spara pengar, och det har gett resultat. Ulf Mazur, VD och grundare av Matpriskollen, menar att konsumenternas val har tvingat butikerna att agera.
Två kategorier som sticker ut i prisminskning är ost och mejeriprodukter. Crème fraiche och gräddfil har blivit sex procent billigare i augusti, medan hårdost, mjölk och grädde har sjunkit med 4,5 respektive 4,4 procent.
Mazur kallar sänkningarna för "enormt stora" och menar att det är positivt att konsumenternas beteende kan påverka priserna.
Arla Food meddelade för två veckor sedan en tio procents sänkning på sina produkter, vilket nu påverkar konsumentpriserna. Mazur tror att andra kategorier kommer att följa efter.
Trots dessa sänkningar var den totala minskningen på livsmedel endast 0,1 procent. Vissa priser, som kattmat och olja, har faktiskt ökat.
Mazur förklarar att detta ofta beror på att varorna är importerade och att en svag krona gör det svårt att inte höja priserna på dessa produkter.