Akut läskris i Sverige – lärarna slår larm: ”Barnens framtid i fara”

Ida Hansson

1 dag sedan

|

13/11/2024
Nyheter
Foto: Shutterstock
Foto: Shutterstock
Läs- och skrivförmågan hos svenska elever är på rekordlåga nivåer, och lärarna slår nu larm om den växande krisen.

Medan regeringen kämpar för att förbättra skolresultaten, fortsätter oroväckande rapporter att strömma in. Anna Olskog, ordförande för Sveriges lärare, har länge efterfrågat insatser för att vända den negativa utvecklingen bland svenska elever, men menar att lärarnas varningar har ignorerats.

"Det här är mer än allvarligt. Barnens skolgång är på spel," säger Olskog i 'Efter fem'.

Hon beskriver en verklighet där lärare dagligen kämpar för att ge stöd till elever som inte når upp till grundläggande läsförmåga. Statistiken talar sitt tydliga språk – hela 24 procent av 15-åringarna saknar funktionell läs- och skrivförmåga, en ökning med elva procentenheter sedan år 2000.

Samtidigt, på universiteten, vittnar lärare om att även studenter på högre utbildningar har svårt att ta sig igenom litteraturen.

Utbildningsminister Johan Pehrson (L) uttrycker sin bestörtning över dessa rapporter och beskriver situationen som surrealistisk.

"Det är ju rena ”Alice i underlandet” att litteraturstudenter inte kan läsa böcker," säger Pehrson. För att lösa problemet ser han behovet av att minska skärmtiden och istället satsa på att ”gå från skärm till pärm”.

En sådan förändring har varit en viktig fråga för Liberalerna, för att säkerställa att elever får de kunskaper som behövs.

Anna Olskog är överens med ministern om att akuta åtgärder behövs men betonar vikten av att fokusera på de tidiga skolåren. Enligt henne är det avgörande att satsa på barnens skolgång redan från början, särskilt på lågstadiet.