Black Week, som har blivit en av årets största handelsperioder, är tillbaka och väntas locka fler svenska konsumenter än någonsin.
Enligt Svensk Handels senaste undersökning planerar hela 60 procent av svenskarna att shoppa under veckan – en markant ökning jämfört med förra året, enligt TV4 Nyheterna.
Trots det ekonomiska läget, som fortfarande är ansträngt, spås försäljningen under Black Week nå 9,7 miljarder kronor – en ökning med en miljard jämfört med 2023.
Viktor Schmidt, presschef på Svensk Handel, menar att en viss optimism har börjat spira bland konsumenter.
"Räntesänkningarna har gjort att vi har börjat se ljuset i tunneln och blir mer konsumtionsbenägna," säger han.
Kritiken växer mot överkonsumtion
Parallellt med de positiva siffrorna växer kritiken mot Black Week.
Många miljöaktivister och organisationer lyfter fram reaveckans negativa påverkan på klimatet och överkonsumtionen som den driver på.
Viktor Schmidt försvarar dock handeln och betonar vikten av medvetna val.