Mängdrabatter i matvarubutiker fortsätter att vara en vanlig strategi, men nu höjs röster om dess negativa effekter.
Forskare och experter menar att denna typ av erbjudanden bidrar till ett växande matsvinn.
Helén Williams, docent i miljö- och energisystem, förklarar enligt TV4 Nyheterna att dessa rabatter inte går i linje med arbetet för hållbar utveckling.
"Vi har vetat i 15 år att konsumenterna slänger för mycket mat. Att uppmuntra till att köpa mer genom rabatter rimmar dåligt med omställningen till hållbar utveckling," säger Williams.
Matpriskollen har nyligen gjort en sammanställning där det framgår att mängdrabatter har blivit vanligare hos vissa matkedjor under det senaste året.
Detta trots att matsvinnet borde minskas, menar Ulf Mazur, vd för Matpriskollen.
Medan januari 2022 har matpriserna ökat med 25 procent, och mängdrabatter får ofta konsumenterna att köpa mer än vad de hinner konsumera.
Singelhushåll drabbas särskilt hårt, då det blir svårt att använda upp större mängder livsmedel innan de blir dåliga.
I Sverige bor 40 procent av befolkningen ensamma, vilket ökar matsvinnet på grund av dessa kampanjer.
Mazur påpekar att varor som yoghurt och crème fraiche, som inte är stapelvaror, ofta säljs i större kvantiteter till rabatterade priser, vilket leder till att fler produkter slängs när de inte hinner användas.
"Det är väldigt onödigt, särskilt nu när hållbarhet och minskat matsvinn borde vara prioriterat," säger han.