I en betydande förändring inom mobiltelefonindustrin meddelar HMD Global att man kommer att upphöra med att använda Nokia-varumärket för sina framtida smartphones.
Istället kommer det finska företaget att fokusera på att lansera mobiltelefoner under sitt eget varumärke, HMD.
Nokia-varumärket, som en gång var synonymt med hållbarhet och innovation genom modeller som Nokia 3310, Nokia 3650 och Nokia N95, har kämpat för att återta sin position på en marknad som förvandlats av introduktionen av iPhone 2007.
Trots ansträngningar från HMD Global att återuppliva Nokia-namnet med en serie smartphones som betonade användarvänlighet, hållbarhet och konkurrenskraftiga priser, har dessa försök inte räckt till.
Som ett resultat har HMD Global beslutat att successivt avveckla Nokia-brandingen från sina framtida telefonlanseringar.
Detta drag markerar slutet på en era för Nokia-smartphones men öppnar ett nytt kapitel för HMD Global. Det skriver dagens.com.
Företaget antyder möjligheten att fortsätta försäljningen av enkla telefoner under Nokia-varumärket, men huvudfokus kommer att ligga på att etablera HMD som en ny utmanare på smartphone-marknaden.
HMD Global siktar på att dess kommande HMD-märkta smartphones ska vara robusta, roliga, säkra, snabba och prisvärda.
HMD Global planerar att avtäcka sina senaste HMD-märkta smartphones vid Mobile World Congress 2024, och lovar en ny lineup som följer företagets vision för mobilteknikens framtid.