Åsa Ericson, utredare på myndigheten, förklarar att Sverige har strängare synkrav än andra europeiska länder med hög trafiksäkerhet.
Därför föreslår man nu att reglerna ska ändras för att fler ska kunna ta körkort.
Förändringarna, som är tänkta att träda i kraft nästa höst, har dock mött kritik.
I dagsläget förlorar omkring 1 000 personer sitt körkort varje år på grund av synfältsbortfall.
Med de nya reglerna skulle en viss grad av nedsatt ljuskänslighet i synfältet accepteras.
"Vår bedömning är att många av dessa personer kommer att uppfylla de nya synkraven. Men de måste då ansöka om körkort på nytt", säger Åsa Ericson i ett pressmeddelande.
Förändringarna har dock inte varit okontroversiella. Redan för tio år sedan, när Transportstyrelsen ville justera synkraven för att matcha EU-standarder, mötte förslaget stark kritik.
Paul Folkesson, dåvarande ordförande för Optikerförbundet, kallade i Aftonblandet det "horribelt" och ifrågasatte hur det stämmer överens med statens nollvision för trafiksäkerhet.
Synoptik har tidigare påpekat att det finns cirka 1,3 miljoner bilister i Sverige med trafikfarlig syn.
Av dessa skulle 750 000 inte klara av att ta körkort igen om de skulle testas.
Leif Petterson (S), som då satt i riksdagens trafikutskott, menade att Sverige bör införa obligatoriska syntester vid körkortsförnyelse från 45 års ålder för att öka trafiksäkerheten.