Ica, en av Sveriges största matbutikskedjor, har nyligen hyllat sina kunder för deras lojalitet och engagemang för svensk mat, trots de ökade matpriserna.
Under årets första månader var de stigande matpriserna en het fråga i Sverige, vilket ledde till kritik mot matbutiker, inklusive Ica. Trots detta har svenska kunder fortsatt att välja svensk mat i hög utsträckning, vilket har imponerat på Ica.
Ica-gruppens vd, Nina Jönsson, uttryckte sin uppskattning i ett pressmeddelande. "Det är glädjande att se att en majoritet av konsumenterna trots detta har ett bibehållet starkt engagemang för den svenska maten," sa hon.
Anna Karin Hatt, vd och koncernchef för Lantbrukarnas Riksförbund, som tillsammans med Ica beställt undersökningen, instämde i hyllningskören.
Trots denna positiva inställning till svensk mat, visar siffrorna att hushållen är påverkade av de ökade kostnaderna. Andelen som uppger att de ändå är villiga att betala mer för svensk mat sjönk från 82 procent 2019 till 75 procent i år.
Men trots detta är det fortfarande en mycket hög siffra sett till omständigheterna.
"Det är därför väldigt viktigt för Ica att fortsatt erbjuda Sveriges största sortiment av svenska och från Sverige-märkta livsmedel och stötta lantbruket," säger Nina Jönsson.