Matpriskollen, en självständig källa, rapporterar att matpriserna steg med 0,3 procent under oktober i jämförelse med föregående månad.
Under 2023 har priserna på frukt och grönsaker ökat markant, med en uppgång på 12,7 procent för grönsaker och 7,3 procent för frukt, enligt siffror från Statistiska centralbyrån.
Mot denna bakgrund tar Lidl ett initiativ för att lindra den ekonomiska bördan för konsumenterna genom att sänka priset på sitt frukt- och gröntsortiment med 12 procent.
Denna prissänkning kommer att genomföras under sju tillfällen, varje tisdag fram till det nya året, och inkluderar ungefär 150 produkter.
Jakob Josefsson, VD för Lidl Sverige, uttrycker företagets filosofi:
"Mat av god kvalitet bör vara tillgänglig för alla, oavsett inkomst. I dessa tider är det kanske viktigare än någonsin. Vår prissänkning är ett sätt att stå emot de stigande priserna och göra det lättare för våra kunder att njuta av en trevlig jul."
Lidl har en långvarig satsning på sitt utbud av frukt och grönt, vilket har lett till att kedjan två år i följd varit finalist i kategorin för bästa frukt- och grönt-avdelning vid Dagligvarugalan i Sverige.
Josefsson betonar att Lidl strävar efter att underlätta för kunderna att göra hälsosamma val och är stolta över kvaliteten på deras utbud.
"Genom att sänka priserna med 12 procent på tisdagar hoppas vi kunna mildra de säsongsbetonade prisökningarna på frukt och grönt.
Denna prissänkning motsvarar momsbeloppet för dessa varor, en kostnad som vi väljer att stå för," förklarar Josefsson, vilket understryker Lidls engagemang för att erbjuda högkvalitativa produkter till konkurrenskraftiga priser.