E-handelsentreprenörer “Gurus” (red.) lockar med löften om ett liv fyllt av lyx, flexibilitet och ekonomisk framgång.
På sociala medier visar de upp sportbilar, resor och sedelbuntar medan de säljer onlinekurser som påstås vara nyckeln till samma framgång, rapporterar SVT.
Men bakom reklamen döljer sig ofta villkor som många inte ser förrän det är för sent.
Garanterad framgång
Kurserna, som kan kosta upp till 45 000 kronor, marknadsförs som en snabb väg bort från "Svenssonlivet" och in i entreprenörskapets värld.
Flera företag garanterar omsättning på 100 000 kronor eller pengarna tillbaka, men vad som krävs för att garantin ska gälla framgår sällan tydligt.
Ett av företagen, The Vision Club, har anmälts fem gånger till Allmänna reklamationsnämnden (ARN) för bristande information. Enligt företaget handlar det om missförstånd.
– Såklart ska man informera om kraven för garantin. Om vi missat det i enskilda fall ska vi granska det internt, säger vd:n Lukas Bengtsson.
Luriga villkor
Ecomverse, ett annat företag, har kritiserats för att ha dolt en hänvisning till sina villkor genom att använda samma färg på texten som bakgrunden på sin hemsida.
Professor Christina Ramberg i civilrätt är tydlig i sin kritik:
– Att gömma klausuler på det sättet är inte bara otydligt, det är direkt vilseledande.
Företagets vd, Edvin Arfven, försvarar sig och menar att det var ett misstag som nu åtgärdats.
Stor konkurrens – små chanser
Trots de stora löftena är verkligheten för de flesta långt ifrån enkel. Jonas Colliander, forskare vid Handelshögskolan, varnar för att framgång inom e-handel kräver betydligt mer än några timmars arbete om dagen.
– Det är mördande konkurrens där ute. De allra flesta nystartade företag misslyckas, säger han.
Låter det för bra?
Med 26 anmälningar mot sex olika företag uppmanas konsumenter att noggrant läsa det finstilta och kritiskt granska marknadsföringens löften innan de investerar i en dyr kurs.
Drömmen om lyx och frihet kan locka, men den är sällan så enkel som reklamen vill få oss att tro.