Med hjälp av dold kamera har en reporter kunnat dokumentera att YouTube-kanalen Riks, som hävdats vara oberoende av partiet, spelar en central roll i denna maskin.
De anonyma kontona används för att stärka partiets budskap och misskreditera motståndare, vilket enligt forskaren Ola Svenonius skapar en illusion av större stöd än vad som faktiskt finns.
För att undersöka anklagelserna närmare infiltrerade en reporter från Kalla fakta Sverigedemokraterna som anställd. I fem månader arbetade reportern först på Riks och sedan på kommunikationsavdelningen.
Här dokumenterades den nära kopplingen mellan partiet och YouTube-kanalen; de delar lokaler, personal och material. Det rapporterar TV4 Nyheterna.
Trots att kanalen såldes förra sommaren, fortsätter dagliga möten att hållas mellan SD:s kommunikationschef Joakim Wallerstein och Riks ägare Jacob Hagnell. De koordinerar hur anonyma konton, kallade "nätkrigare" eller "troll", kan användas för att stärka partiets image och misskreditera motståndare.
Inifrån identifierade Kalla fakta tre personer som ansvariga för att leda trollfabriken. Dessa konton drivs på direktiv av Wallerstein och leds av Mikael Stålbrandt. Anonymiteten gör att kontona framstår som fristående, vilket bidrar till att sprida partiets budskap.
Efter att ha blivit konfronterade med Kalla faktas granskning, erkänner Joakim Wallerstein användandet av dolda konton.
Men han menar att termen "trollfabrik" bara används på grund av långvarig bevakning i media. Han försvarar verksamheten och hävdar att ingen felaktig information sprids.
Forskaren Ola Svenonius från Totalförsvarets forskningsinstitut betonar att trollfabriker är skadliga för den demokratiska åsiktsbildningen eftersom de manipulerar debatten. Detta är en fara för yttrandefriheten eftersom det försvårar för människor att bilda sig en korrekt uppfattning.
Trots avslöjandet fortsätter både Hagnell och Wallerstein att förneka att någon desinformation spridits eller att Riks är en del av trollfabrikens maskin.