Även tre veckor efter processens start kvarstår problemen, och nu är betydligt fler butiker drabbade än vad man initialt förutsett.
Redan i processens inledningsskede, i slutet av april, blev det uppenbart att övergången inte skulle bli så smidig som planerat. Inkörningsproblem uppstod snabbt, vilket ledde till att varor saknades i flera butiker, speciellt de i Västerås men även på fler håll, enligt rapporter från Nyheter24.
Totalt drabbas 600 av Coops cirka 800 butiker i Sverige som får torra varor och 150 butiker som får kylda varor från det nya lagret.
Butikschefen i Finspång uttryckte frustration på Facebook och noterade att personalen arbetade övertid för att kompensera kunderna.
Han beskrev situationen som långsamt förbättrande, men med fortsatta problem med uteblivna och sena leveranser samt brister i beställningsarbetet. Han uppgav att personalen gör sitt yttersta för att snabbt få ut nya varor på hyllorna så snart de anländer och att de försöker komplettera med alternativa varor när nödvändigt.
Samtidigt tog en annan butik utanför Eskilstuna till Facebook för att be om ursäkt för leveransproblemen. Butiken informerade sina kunder om att de ansträngde sig för att snabbt fylla på hyllorna så snart nya leveranser anländer och bad om förståelse under den pågående omstruktureringen.
Magnus Wåhlander, VD för Coop Mitt, erkände i en intervju med Dagligvarunytt att de stött på större problem än väntat. Han förklarade att inkörningsproblem vid så stora projekt inte är överraskande, men att påverkan på butikerna nu var mer omfattande än man hade förutsett och att alla inom Coop arbetar för att dessa problem ska lösas så snart som möjligt.