Kris på Coop: Leveransproblem skapar tomma hyllor och irriterade kunder

Mattias Svensson

8 veckor sedan

|

11/07/2024
Nyheter
Foto: Shutterstock
Foto: Shutterstock
Coop-butiker över hela Sverige upplever tomma hyllor och förseningar i leveranserna efter övergången till ett nytt robotiserat lager, vilket orsakar frustration bland kunderna.

Coop-butiker runt om i Sverige kämpar just nu med tomma hyllor på grund av leveransförseningar och inkörningsproblem vid ett nytt robotiserat lager.

Biträdande butikschef på Coop i Södertälje, Ziad Musa, rapporterar till lokaltidningen LT att situationen lett till att kunderna ofta väljer att gå till andra butiker.

I Södertälje har Coop-butiken på Storgatan varit en av de mest drabbade, med varor som vid flera tillfällen varit upp till nio dagar försenade.

Butiken har tvingats sätta upp skyltar för att informera sina kunder om leveransproblemen.

Från början var planen att alla Sveriges 800 Coop-butiker skulle ha anslutits till det nya lagret efter sommaren, men nu måste den tidsplanen revideras.

Det var under våren som situationen förvärrades när Coop stängde två stora lager för att övergå till ett nytt avancerat jättelager i Eskilstuna. Denna förändring medförde dock betydande förseningar i varuleveranserna till butikerna.

"Över sommaren ligger fokus på stabilisering och först efter sommaren kommer fler butiker att läggas till för att få sin varuförsörjning via Eskilstuna," förklarar Therese Knapp, kommunikatör på Coop till Dagligvarunytt.