Kampanjen, som syftar till att visa upp företagets produktsortiment, har mottagit stark kritik på sociala plattformar och besvikelse från allmänheten.
Dagens Nyheter rapporterar att Pressbyrån nu står inför anmälningar hos RO, med fyra inkomna klagomål som pekar på att de marknadsförda livsmedlen kan vara olämpliga för gravida kvinnor.
Åsa Brugård Konde, nutritionist vid Livsmedelsverket och expert på kostråd för gravida, uttrycker sin besvikelse över kampanjen och kallar företagets agerande för oansvarigt.
Lennart Schultz, marknads- och kommunikationschef på Pressbyrån, förklarade vid kampanjens lansering att avsikten var att framhäva det omfattande utbudet av snacks.
Han refererade till gravidcravings som en anledning till att gravida kvinnor valts som kampanjens ansikten, enligt ett uttalande på företagets webbplats.
I reklamen beskrivs de medverkande gravida kvinnorna som “bebis-bärande gottegrisar”, en formulering som också har mött kritik.
Trots den negativa responsen har Pressbyrån valt att inte kommentera de inkomna anmälningarna.
RO, som arbetar för att upprätthålla en hög etisk standard i svensk reklam, betonar sin roll i att bedöma anmäld reklam och att erbjuda utbildning samt vägledning i etiska frågor relaterade till marknadsföring.