Under julruschen är stressade konsumenter ett enkelt mål för bedragare. Ett vanligt knep är att skicka ett SMS med information om en påstådd paketleverans.
Mottagaren ombeds klicka på en länk och fylla i sina kreditkortsuppgifter för att "bekräfta leveransen".
Resultatet? Bedragarna får full tillgång till dina uppgifter.
Kunskapsskillnader mellan generationer
En undersökning från Internetstiftelsen visar att förmågan att stå emot bedrägerier varierar kraftigt mellan generationer.
Män födda på 90-talet är de mest självsäkra – nio av tio känner sig rustade mot nätbedrägerier. I kontrast känner sig över en fjärdedel av kvinnor födda på 00-talet osäkra på hur de ska avslöja bedragare, enligt TV4 Nyheterna.
Experternas bästa tips för att undvika att bli lurad
För att stå emot bedragarnas bluffar är det viktigt att vara uppmärksam och skeptisk. Här är några råd:
Var vaksam mot erbjudanden som verkar för bra för att vara sanna. Kontrollera alltid webbplatsens äkthet.
Undvik att klicka på länkar i oväntade SMS eller mejl. Dubbelkolla alltid med avsändaren via en oberoende kontaktväg.
Lämna aldrig ut kortuppgifter eller lösenord. Och använd inte Bank-id om någon ber dig via telefon, SMS eller mejl.
Misstro avsändarnamnet. Bedragare kan enkelt förfalska avsändare i SMS och mejl.
Om du blivit lurad, agera snabbt. Spärra ditt kort och gör en polisanmälan.