Franska livsmedelskedjan Carrefour har gått ut med en varning till sina kunder om en taktik som kallas "krympflation".
Detta är en metod där storleken på en produkt minskar, men priset förblir detsamma, vilket i praktiken är en prishöjning.
Carrefour har satt upp varningsskyltar i sina butiker för att uppmärksamma kunderna på detta fenomen.
Flera välkända märken som finns i svenska butiker, inklusive Lindt, Nestlé, PepsiCo, Unilever och Lipton, har pekats ut av Carrefour som "bedragare".
Livsmedelskedjan har även gett exempel på produkter där storleken har minskat utan att priset justerats.
Till exempel har en flaska sockerfritt iste från Lipton, som tillverkas av PepsiCo, minskat från 1,5 liter till 1,25 liter, vilket innebär en faktisk prisökning på 40 procent per liter.
Stefen Bompais, chef för kundkommunikation på Carrefour, har kommenterat situationen i The Guardian och sagt att syftet med att stigmatisera dessa produkter är att sätta press på leverantörerna och få dem att tänka om angående sin prissättning.
Flera av de utpekade företagen, inklusive PepsiCo, Nestlé och Unilever, har valt att inte kommentera anklagelserna.
Denna varning från Carrefour kommer som en ögonöppnare för många konsumenter och visar vikten av att vara uppmärksam när man handlar.
Det är inte bara priset som kan vara vilseledande, utan även produktens storlek.